Mlazni avion leti na visinama od oko 10000-15000 metara ili više, i ostavljaju beli trag za sobom, te su po tome veoma prepoznatljivi javnosti. Postoji mnogo zanimljivosti o avio letovima i avionima uopšte, a u daljem tekstu možete saznati kada je nastao mlazni avion, zanimljivosti o samom avionu, kao i to na koji način i kako mlazni avioni lete.

Mlazni avioni – istorija nastanka

Engleski izumitelj i oficir, Frenk Vitl je razvio koncept mlaznog aviona 1928. godine. Samo nekoliko godina kasnije, nemački izumitelj Hans von Ohai je u Nemačkoj samostalno razvio koncept mlaznog aviona, pa se ova dva imena vezuju za nastanak i razvoj aviona koji se pokreće na mlazni pogon.

Mlazni avioni koji je poleteo prvi 1939. godine izazvao je veliku zainteresovanost kod ljudi, pa je počelo masovno da se ugrađuju mlazni motori u civilne, vojne i avione na raketni pogon koji su građeni radi ispitivanja mogućnosti letenja velikim brzinama.

Prvi turbomlazni avion za letenje je bio prototip nemačkog ratnog vazduhoplovstva, a prvi let avionom sa mlaznim motorom koji je veoma privukao pažnju javnosti, bio je let italijanskog prototipa motornog čamca, koji je poleteo u avgustu 1940. godine. Ovaj mlazni avion je bio prvi avion koji je priznala Međunarodna vazduhoplovna federacija.

“Kometa de Hevilend” je bio prvi putnički mlazni avion, koji je 1952. godine prevezao putnike od Engleske do Italije. Boeing 737-300 je deo porodice Boeing 737, i predstavlja najzastupljeniji mlazni avion koji je ušao u eksploataciju 1980. godine. Ovaj avion koji se pokreće na mlazni pogon je bio osnovni model serije 737 klasik. Model Boeing-a 737-700 predviđen je da zameni Boeing avion tipa 737-300.

Mlazni avioni su se koristili u prošlosti tokom brojnih ratova u svetu, jer su veoma brzi i lete na velikim visinama. Najbrži vojni mlazni avion je bio Lokid SR-71, koji je dostizao brzinu od neverovatnih 3661 kilometara na čas.

Na koji način lete mlazni avioni?

Ključnu ulogu u sposobnosti aviona da leti ima aerodinamičan oblik krila. Međutim, vreme može da izazove kobne promene tog oblika. Na krilima tokom zime može da se nahvata led i sneg, što veoma može da promeni oblik krila i da veoma utiče na sam let mlaznih aviona. Dešava se da avion sa tankim slojem leda na krilima ne uspe da poleti ili da izgubi uzgon pri poletanju, zato se na aerodromima tokom zime redovno topi led sa avionskih krila.

Mlazni avioni poleću uz pomoć snažnih motora koji razvijaju veliku brzinu na pisti. Vazduh ulazi u motore čiji je prednji deo otvoren, pa se jedan deo vazduha meša sa visokoenergetskim gorivom za mlazne motore. Samo gorivo sagoreva dostižući temperaturu od 760°C do 1038 °C, stvarajući pri tome veoma vruće gasove.

Vruć gas velikom brzinom izleće iz zadnjeg dela motora i na taj način pokreće i gura avion napred. Mlazni avion može da poleti iz razloga jer je sila kojom vazduh deluje na krila usmerena naviše, i uvek je ili veća od njegove težine ili joj je jednaka.

Mlazni avioni i njihovi beli tragovi na nebu

Kao deca, mnogi su se čudili avionskim tragovima na nebu, a retko kome je i danas potpuno jasno o čemu se tu zapravo radi. Prvo što svima padne na pamet je to da su tragovi koji ostaju iza aviona tragovi dima. Međutim, to nije baš samo tako.

Trag mlaznog aviona podseća na visoke prugaste oblake poznate pod imenom cirusi. On nije samo po spoljašnjosti sličan tom oblaku, već trag mlaznjaka jeste oblak cirus koji nije nastao na nebu, već ga je proizveo avionski motor.

Vodena para izlazi iz avionskih motora, iz kojih izlaze i izduvni gasovi sa nepotpuno sagorelim česticama dima i čađi. Kako mlazni avioni lete veoma visoko, vazduh koji ih okružuje je veoma hladan, pa se na temperaturi koja može da bude niža i od -57°C, za samo nekoliko sekundi vodena para iz motora zamrzne, te nastaje trag koji mlazni avion ostavlja iza sebe.

Dugački ledeni oblak u obliku pruge koji se može videti na nebu iza aviona se naziva kondenzacioni trag izduvnih gasova. Ako je vazduh koja aviona veoma suv, kondenzacioni trag će nestati vrlo brzo jer se voda raspršuje po hladnom vazduhu. Ali, ako je vazduh oko mlaznjaka vlažan, iza njega će ostati dugačak rep, koji kao da se pruža sa jednog kraja neba na drugi i pravi oblik balona.

Zanimljivosti o tragovima koje mlazni avioni ostavljaju iza sebe

Kada su u pitanju avioni, postoji mnogo zanimljivosti o avionima koje niste znali, te je tako jedna od njih upravo u vezi sa tragovima koji prate avione na nebu. Tragovi mlaznih aviona se mogu koristiti čak i za prognoziranje vremena.

Naime, ako mlazni avion dok poleće ne ostavlja nikakav trag za sobom ili se njegov trag vrlo brzo gubi, onda se zaključuje da je vazduh na velikoj visini veoma suv, što obično znači da će i vreme biti vedro i suvo.

Kada se tragovi koji mlazni avioni ostavljaju za sobom duže zadržavaju i šire nebom znači da su viši slojevi atmosfere puni vlage, te da su kiša ili sneg blizu. Mislite o tome sledeći put kada pogledate u nebo i uočite neki mlazni avion.

Mlazni avioni su veoma brzi, a kako je avion jedno od najbezbednijih prevoznih sredstava na svetu, ovo vozilo je nesumnjivo najidealniji način da se transposrtujete sa jednog kraja sveta na drugi. Spakujte kofere i potrebnu putnu dokumentaciju, pronađite putovanje po želji, rezervišite avio kartu i uživajte u bezbednom, brzom putu koje će sigurno postati deo vaših najlepših uspomena.

Autor: Redakcija MZR

1 KOMENTAR

Вордпрес › Грешка

Постоји критична грешка на вашем веб месту.

Сазнајте више о отклањању грешака Вордпресу.