Glavnoj uticajnoj informativnoj nezavisnoj televiziji u Poljskoj, TVN24, produžena je sinoć licenca posle 19 meseci otezanja, ali uz najavu problema i za ostale kanale TVN jer se od američkog vlasnika traži da smanji svoj udeo na 49 odsto pošto nije iz Evropske unije, iako je formalni vlasnik kompanija sa sedištem u Holandiji.

Uz produženje licence Nacionalni savet za televizije i radiofoniju usvojio je deklaraciju u kojoj poziva vlasnika TVN24, američku kompaniju Diskaveri, koja je prema dosadašnjem tumačenju propisa poslovala legalno, jer TVN ima sedište u Holandiji, dakle u EU, da uskladi poslovanje sa novim tumačenjem da ne može da ima više od 49 odsto udela.

Poljske vlasti pokušale su da nateraju Diskaveri da proda 51 odsto udela specijalnim izmenama zakona gde izričito stoji da ni faktički većinski vlasnik ne sme da bude van prostora evropskog jedinstvenog tržišta, navodno da se elektronski mediji odbrane od preuzimanja od strane neprijateljskog, recimo ruskog kapitala.

Te kontroverzne izmene usvojio je u avgustu Sejm poljskog parlamenta ali ih je odbacio u septembru Senat a posle žestokih reakcija iz SAD i EU predsednik Poljske Andžej Duda najavio je veto, jer kako je naglasio Poljska mora da ispunjava međunarodne ugovore, bilateralne sporazume, kao sa SAD i ne sme da ugrožava strane investicije.

Vladi premijera Mateuša Moravjeckog stiglo je upozorenje iz Evropske unije i od administracije američkog predsednika Džozefa Bajdena ali i od američkih senatora i kongresmena, i republikanaca i demokrata, da pokušaj preuzimanja TVN vide kao nastojanje da se ućutka slobodni nezavisni informativni kanal TVN24 i kao napad na krupnu i značajnu američku investiciju.

„TVN Grupa Diskaveri uvek je ispunjavala sve zahteve iz Zakona o televiziji. Produženje licence nedvosmisleno pokazuje da nije bilo razloga da se odugovlači 19 meseci. Druga deklaracija koju je Nacionalni savet usvojio isto kao i predložene izmene zakona tera Diskaveri da ograniči poslovanje u Poljskoj i predstavlja neposredno ugrožavanje pravne države i slobode medija i izaziva uznemirenje među stranim investitorima“, reagovala je odmah na začkoljicu u produženju licence grupa Diskaveri.

Poljskoj desničarskoj vladi stranke Pravo i pravda i lično njenom lideru Jaroslavu Kačinjskom TVN24 trn je u oku od dolaska na vlast u jesen 2015. godine jer za razliku od javno pravne TVP od koje je napravila državnu televiziju sa „misijom da širi istinu o Poljskoj u svetu“ i privatnog Polsata TVN24 vlada TVN ne može da kontroliše i spreči izveštavanje ove gledane televizije o aferama vlasti.https://679578683ec44398a6f7ec70478dde9d.safeframe.googlesyndication.com/safeframe/1-0-38/html/container.html

Lider Prava i pravde Jaroslav Kačinjski međutim i dalje računa da će uspeti da natera američkog vlasnika da proda 51 odsto udela, doduše ne kao sa lokalnom štampom koju je od nemačkih vlasnika preuzeo državni petrohemijski koncern Orlen.

„Želim da naglasim da nikakva poljska državna preduzeća neće preuzimati udeo u TVN. Dopuštam da će to biti strani kapital uz limite koji obavezuju u EU“, kazao je pre nedelju dana Kačinjski.

Evrokomesarka Vjera Jourova najavila je, međutim, baš povodom TVN i problema medija u Sloveniji da će Evropska komisija stvoriti mehanizme da spreči da nezavisnost medija bude gušena tako da ih preuzima formalno privatni kapital, ali u stvari tajkuni bliski vlasti.

Taj proces je već završen u Mađarskoj, čiji tajkuni bliski premijeru Orbanu bi eventualno mogli da pomognu poljskim vlastima da preuzmu kontrolu nad TVN.

Autor: Beta

POSTAVI ODGOVOR

молимо унесите свој коментар!
овдје унесите своје име