Izvor: vrelegume.rs
Kompanija Tesla Motors, definisala je jednu veoma važnu poruku: postoji ogromna potražnja i glad za električnim automobilima. Oni su snažno pogurali čitavu stvar elektrifikacije, možda i pre vremena. Kupci i javnost su vrlo lepo odreagovali i kreirali ogroman prostor zvani „želja“. Tradicionalne kompanije zajedno sa novim „startapima“ su se uključile u trku ko će pre i ko će da nam ponudi EV sa većom autonomijom, boljim performansama, lepšim dizajnom. 

Kao što to vrlo često biva u biznisu, od insajdera jedne organizacije, do pobunjenika i nezadovoljnika idejama i stilom lidera Ilona Maska kratak je put Štaviše, deo Maskovog najbližeg tima se izdvojio iz matične kompanije i uzjahao brazdu koju je pionir prethodno raskrčio. Nastao je Lucid Motors. 

Pre nego što predstavimo njihov model Lucid Air, koji treba da po svim kriterijumima potuče Model S, predlažem da malo prođemo kroz sve ono što mu je prethodilo. Jer, između vizije, fenomenalnog dizajna automobila, sofisticirane tehnologije i krajnjeg kupca, uvek stoji onaj jedan nemilosrdni „baja“ s kalkulatorom u ruci. Matematika mora da zadovolji svačije želje. Investitore i akcionare pre svih. 

TIM LUCID MOTORS

Bernard Ce, nekadašnji potpredsednik Tesla Motorsa i član upravnog odbora 2003-2007., sada konačno napušta kompaniju. Ce je napravio „startap“ firmu za razvoj i proizvodnju baterija i pogona za električne automobile pod nazivom „Atieva“.

Postepeno mu se pridružuju saradnici iz drugih automobilskih kompanija, i ujedinjeni željom da naprave bolji, luksuzniji i performantniji model od Tesle, skupila se ekipa zanimljivih biografija. Iz Tesle prelazi Britanac Piter Roulinson, inženjer koji je stvarao Model S. Danas je prvi čovek i CEO Lucid Motorsa. Iz Mazde, je stigao Derek Dženkins, on je nacrtao Mazdu CX5, učestvovao u dizajnu modela MX-5, Mazda3 i Mazda6, a danas je u Lucidu potpredsednik odgovoran za dizajn. U odboru direktora je i Peter Hoholdinger, za koga jedino nije jasno kako Amerikanci izgovaraju njegovo prezime, što je manje važno u odnosu na to da je on proveo 24 godine u Audi AG kao direktor proizvodnje Audi A4, A5 i Q5. Odatle je prešao u Teslu, pa u Lucid na poziciju potpredsednika za proizvodnju vozila. Da spomenemo još jednog, pa da ne dužimo s nabrajanjem, jer je već do sada kristalno jasno kakvi su se tu ljudi okupili. Erik Bah, potekao iz VW-a gde se bavio tehnologijom, a u Tesli je bio zadužen za razvoj i istraživanje hardvera. Suvišno je reći da je u novoj kompaniji preuzeo poziciju potpredsednika upravo za hardver. 

Novac za rani razvoj modela i kompanje do 2016, nekih 131 milion dolara, stiže iz sledećih kompanija: Tsing CapitalMitsuiVenrockJAFCO, i drugih. Tsing je, vrlo zanimljivo, kompanija za transfer tehnologije u vlasništvu državnog univerziteteta Cinghua u Kini,  Venrock, naziv kompanije za investiranje nastao od “Venture” i Rockefeller najbolje govori za sebe a Mitsui je banka iz Japana. Oni su i danas u odnosu s Lucid Motorsom.  

U oktobru 2016., kompanija Atieva se konačno rebrendirala u Lucid Motors, i najavila razvoj električnog visokoperformantnog vozila, a u novembru iste godine su zvanično najavili „grinfild“ investiciju u Arizoni u Kasa Grande, vrednu 700 miliona dolara. Fabrika je sagrađena, a kapaciteti za proizvodnju su nejasni. Različiti izvori kažu da će se za početak proizvoditi 10.000 vozila, s mogućnošću proširenja obima na 300.000. Zanimljivo je da su aktuelni proizvodni kapaciteti električnih modela oko 300.000 primeraka po brendu (uključujući i 4 trenutna Tesla Motors pogona, kao i novi, peti u Nemačkoj). Ulazak u ovakav posao je papreno skup i tehnološki komplikovan. Kako berzanski mešetari kažu, to je posao koji zahteva ne samo viziju i poznavanje tehnologije proizvodnje automobila, već i „crevo“ prikopčano za izvor kapitala. Olakšavajuća okolnost je da se za poreklo novca danas ne pita mnogo, a i ima ga napretek. Zato je menadžment posegnuo za PIF fondom odnosno državnim investicionim fondom iz Saudijske Arabije, i do aprila 2019. obezbedio preko milijardu dolara. 

Peter Rawlinson

Saudijska Arabija vrlo dobro zna da obilje petrodolara ipak treba upregnuti u budućnost. Investicija iz PIF treba da omogući završne projektno ineženjerske radove na modelu, prvu fazu testiranja, i prvu fazu izgradnje fabrike. Projekat je dobio na ubrzanju, i početak prodaje Lucid Aira je najavljen za ranu 2021. Umesto ispunjenja obećanja, bez ijednog prodatog automobila, Lucid Motors izlazi na američku berzu. I to u velikom stilu!  Najnoviji trend su SPAC kompanije. Anagram od Special Purpose Acquisition Company dosta toga objašnjava. To su kompanije koje se formiraju isključivo u svrhu finasijskih transakcija. Lucid Motors se dakle, spojio sa jednom takvom kompanijom Churchill Capital Corp IV , krajem februara izašao na američku berzu i „hopalac“! U roku od odmah vrednost cene akcija je sa 10 skočila na 60 dolara, a čitava kompanija sada vredi oko 25 milijardi dolara. Oni su sada otprilike, tamo gde je Tesla Motors bio pre deset godina, ali početak prve isporuke automobila je pomeren za kraj ove godine. 

Da li nas posle ovakvog finasijskog uvod još uvek zanima kakav je Lucid Air?  

Pa naravno. Osim što izgleda, čitav koncept je zasnovan na evoluciji osnovne ideje prenesene iz Tesla Motorsa. Tako je uvek lakše, jer je onaj prvi već probio debeli led grešaka. Dakle, Lucid Air se neće prodavati u salonima nego se to kod njih sada naziva „Studio“. Osim u Americi, jedan od četiri modela, može da se rezerviše u 18 država sveta. Ko odluči da onlajn „provuče“ svoju karticu i optereti je sa 300 dolara, može da čeka osnovni model Air Pure. Njegova cena je 69.990 USD, a ono čime planiraju da budu bolji od Tesle je domet. Tvrde da iznosi 653 kilometra, dok je snaga 480 konja. Zanimljivo je da za kupce u Evropi, cena još nije istaknuta, ali za buduće američke korisnike u navedenu cenu, uključeno je i 3 godine punjenja električnom energijom kod Electrify America, s kojim Lucid ima saradnju. 

I još da napomenem, u ovom momentu, u fazi pretproizvodnje, nalazi se top model linije Air, pod punim imenom Lucid Air Dream Edition. Isporučuje 1080 ks, a cena će biti 161.500 dolara, dok je za rezervaciju neophodan depozit od 7.500 dolara, i na raspolaganju je samo kupcima iz Amerike i Kanade. Svojim aerodinamičnim dizajnom, najfinijim materijalima i ugrađenim „hajtekom“, kada se pojavi na putu, biće ozbiljna pretnja Tesli. 

Ono što je možda još zanimljivije je obećanje kompanije vezano za brzinu punjenja baterija, a to je osim dometa trenutno najvažnija tema vezano za električne automobile. Kompanija tvrdi da će Lucid modeli domet od 300 milja (482 km) puniti za 20 minuta, sa snagom punjača od 300 kW. 

Sve je jasno i divno, samo jedno nije: odakle ćemo u nekoj bliskoj budućnosti nabaviti toliko čiste električne energije, da bi čitava stvar ostala ekološki održiva? Kompanije vole da obećavaju u svojim najavama, pa tako i ova najnovija čiji još ni jedan automobil nismo videli na putu, kaže da će Lucid biti najluksuzniji i najbrži s ubrzanjem 0-100 za 2,5 sekundi.

 Najavljuju i električni SUV za 2023. Za sada su obećanja takva da svakom ljubitelju automobila izaziva „Pavlovljev refleks“, i momentalno počinje da luči pljuvačku. Samo da vidimo taj prvi automobil, pa da im i poverujemo.

@LidijaPiroski

POSTAVI ODGOVOR

молимо унесите свој коментар!
овдје унесите своје име