Licencirano obezbeđenje ne može da legitimiše putnike u javnom prevozu ni po jednom zakonu, ističu listom pravnici za „Blic“ povodom odluke privatne kompanije „Kentkart Southeast Europe“ da od prošlog četvrtka uvede licencirano obezbeđenje u tim kontrolora u javni prevoz.

Uvođenje privatnog obezbeđenja u javni prevoz nije toliko uznemirila javnost koliko najava da će ovi radnici moći u određenim situacijama čak i da legitimišu putnike.

Naime, u kompaniji „Kentkart Southeast Europe“, koja je uvela „Bus plus“ sistem u javni prevoz, tvrde da licencirano obezbeđenje ima pravo da legitimiše putnike ako „grubo krše obavezu posedovanja putne legitimacije i odbijaju svaki vid saradnje sa kontrolorom ili, u najekstremnijem slučaju, ugrožavaju bezbednost kontrolora.

Kentkart: Hoćemo da zaštitimo kontrolore da normalno rade

Osnivać „Kentkarta“ Sava Terzić istakao je da je ova kompanija sama, mimo ugovora sa Gradom, odlučila da uvede licencirano obezbeđenje u javni prevoz jer su, kako je rekao, imali od početka godine više od 50 napada na kontrolore „od kojih je njih 12 završilo sa teškim telesnim povredama“.

Sava Terzič, osnivač "Kentkarta"
Sava Terzič, osnivač „Kentkarta“

-Licencirano obezbeđenje znači, prvo, da su to ljudi koji su prošli obuku od MUP-a, da imaju svoje legitimacije i uslove na osnovu kojih kroz zakon o FTO mogu u incidentnim situacijama mogu da rade određene stvari. Naravno da imaju prava da i u određenim situacijama legitimišu putnike. Mi ne možemo da uđemo sad u detalje šta će se desiti u vozilu – naglasio je Terzić.

Kako je rekao, članom 60. Ustava Republike Srbije je zagarantovano pravo ljudima na rad.

– Intencija kompanije je da podigne uslove i da zaštiti ljude da imaju normalan rad. Mi imamo slike kontrolora sa prebijenim glavama i sa slomljenim nogama. Naš cilj je da zaštitimo proces kontrole putnika koji nam je Grad Beograd poverio. I da bi tu celu situaciju mogli da rašćistimo do kraja ja sam dobio poziv zamenika gradonačelnika na razgovor da Grad dobije informaciju šta mi to radimo – podvukao je osnivač „Kentkarta“.

„Ubeđeni smo da radimo po zakonu“

Terzić apostrofira da su svi u „Kenkartu“ potpuno ubeđeni da licencirano obezbeđenju u javnom prevozu radi isključivo po zakonu.

-U Gradu su rekli da će proveriti utemeljenje u zakonu. Mi smo konačno i zadovoljni da neko izađe i kaže da li to može da se radi ili ne – zaključio je Terzić. Pročitajte još

Odgovor na pitanje da li licencirano obezbeđenje može da legitimiše putnike u javnom prevozu „Blic“ je potražio kod pravnika.

Udruženje sudija: Privatno obezbeđenje nema pravo da legitimiše putnike

Predstavnik Udruženja sudija i tužilaca Miodrag Marković ističe za „Blic“ da po zakonu jedino policajci i komunalni milicajci mogu da legitimišu putnike u javnom prevozu.

Miodrag Marković, predstavnik Udruženja sudija i tužilaca
Miodrag Marković, predstavnik Udruženja sudija i tužilaca

-Kontrolori i radnici obezbeđenja privatnih kompanija nemaju svojstva službenih lica koja mogu da legitimišu putnike u gradskom prevozu. Oni nisu službenici državnih organa u ovom slučaju Grada Beograda i zbog toga ne mogu da imaju ovlašćenje da legitimišu putnike u javnom prevozu. S druge strane, radnici obezbeženja mogu da budu fizičko-tehničko obezbeđenje kontrolora u javnom prevozu – objašnjava Marković.

Poverenik: Mogu da legitimišu samo u štićenom objektu

I Poverenik za informacije od javnog značaja i zaštitu podataka o ličnosti Milan Marinović na isti način tumači zakone i pritom objašnjava zbog čega privatno obezbeđenje ne može u javnom prevozu da legitimiše građane kao, preimera radi, u privatnoj zgradi.

Milan Marinović, poverenik za informacije od javnog značaja i zaštitu podataka o ličnosti
Milan Marinović, poverenik za informacije od javnog značaja i zaštitu podataka o ličnosti

-Zakon o privatnom obezbeđenju daje mogućnost privatnom obezbeđenju da identifikuje lica uvidom u ličnu kartu ili dokument sa fotografijom, ali samo u objektu koje štiti to obezbeđenje. U javnom prevozu legitimaciju putnika mogu da vrše samo službena lica to jest redovna policija i komunalna milicija. Ta ovlašćenja komunalnoj miliciji dao je Zakon o komunalnoj miliciji iz 2019. godine – naglašava Marinović.

Predsednica Prekršajnog suda: Nema zakonskog osnova

I predsednica Prekršajnog suda Olivera Ristanović podvlači za „Blic“ da licencirano obezbeđenje jedino u Zakonu o privatnom obezbeđenju ima „labav osnov“ da identifikuje građane, ali da to nije dovoljno da bi mogli da legitimišu putnike u gradskom prevozu.

Olivera Ristanović, predsednica Prekršajnog suda
Olivera Ristanović, predsednica Prekršajnog suda

-Moje lično mišljenje je da to nije zakonit osnov da bi privatno obezbeđenje moglo da legitimiše putnike u gradskom prevozu – ističe Ristanović.

Ne mogu da legitimišu bez promene zakona

Poverenik za informacije od javnog značaja i zaštitu podataka o ličnosti Milan Marinović naglašava za „Blic“ da bi privatno obezbeđenje moglo da legitimiše putnike u javnom prevozu jedino ako se promeni zakon.

-Da bi privatno obezbeđenje dobilo takvo ovlašćenje morao bi, najpre, da se promeni Zakon o prevozu u drumskom saobraćaju – objašnjava Marinović.

Autor: M.T.

Izvor: Blic

POSTAVI ODGOVOR

молимо унесите свој коментар!
овдје унесите своје име