Prikupljajući podatke o starom Šapcu i Šapčanima, u periodu 1975- 1980. godine u foto arhivi Međuopštinskog istorijskog arhiva u Šapcu naišao sam na jednu interesantnu staru požutelu fotografiju iz 1928 godine , koju je snimio ondašnji šabački fotograf Nikola Radić. Fotografija je bila zalepljena na karton , na kojem je sa strane pisalo : Pad avijona ,,Brege 19,, 24.4.1928. Pilot Franc Oblak slovenac podnarednik i potporučnici Ljubomir Andrejević i Nikola Krstić Šapčanin. Stara fotografija tonirana u braon , prikazivala je skršeni avion, koji je pao na neku malu prizemnu kuću i masu radoznalih Šapčana koji su se okupili na mestu udesa. Naoružani žandarmi obezbeđivali su prostor gde je avion pao, a po broju okupljenih građana moglo se zaključiti, da je to bila atrakcija godine, i bila je …

Osamdesetih godina obilazio sam stare Šapčane rođene oko 1900 godine, pokazivao im stare fotografije iz vremena nihove mladosti , koje sam imao pripremljene, kako bi ih lakše podsetio na njihove prohujale godine i naveo da mi što vernije ispričaju o događajima iz tih prošlih vremena, koja su za mene bila nepoznata. Imao sam i spisak pripremljenih pitanja za moje sagovornike ali se moj potez sa fotografijama , pokazao uspešniji a na te susrete i često duge razgovore sa starim sugrađanima, išao sam uglavnom po preporuci njihovih prijatelja i vršnjaka. Moram priznati da su mi svi rado davali brojne informacije o starom Šapcu , gde se šta nalazilo, šta se događalo, kako se živelo u njihovo vreme a ja sam sve beležio i često snimao sa svojim magnetofonom. Od stotine sitnih podataka pravio sam MOZAIK PROŠLOSTI a tako je bilo i sa padom aviona u Šapcu 1928 godine.

Fotografija pada aviona u Šapcu podsećala je sve moje sagovornike stare Šapčane na taj događaj i svako od njih davao mi je po neku novu sitnu informaciju vezanu za pad aviona. Taj događaj u Šapcu zaista je bio DOGAĐAJ GODINE koji je ostao duboko urezan u sećanje građana i bio sam siguran da mora da postoji još koji snimak pada tog aviona. Tokom decenija u gradu sam pronašao još četiri fotografije koje su prikazivale mesto udesa aviona , ali snimljene iz različitih uglova . Na dve fotografije nalazio se pečat šabačkih fotografa Nikole Radića i Jovana J. Erića koji je snimak umnožavao i prodavao kao dopisnu kartu , koju su Šapčani slali putem pošte svojim prijateljima. Na poleđini jedne takve foto dopisnice poslate od strane nepoznatog Šapčanina pisalo je: Kaplaru Vojislavu Kovačeviću II četa I bataljon 42 pešadiski puk Valjevo ? / mesto nečitko / … Dragi druže evo ti šaljem ovu sliku za uspomenu da imaš sećanje od druga Marka …

Pet pronađenih fotografija prikazivalo je da je avion pao na treću kuću u ulici Vlade Jovanovića iza zgrade današnjeg Šabačkog pozorišta , koja je sagrađena kasnije 1934. godine. Stari Šapčani su mi dali dodatne informscije- da su vojnici iz aviona pucali kako bi građane na zemlji upozorili da je se pri padu aviona na kuću digao veliki stub prašine ali se avion nije zapalio, da se čuo jak tresak i da su svi đaci iz obližnje gimnazije pojurili na mesto udesa i najvažnije da vojnici iz aviona nisu poginuli. Šabački list Radikal broj 16 od 29 aprila 1928.godine objavio je članak o tom događaju za koji sam tek kasnije utvrdio , da je bio malo novinarski ,,našminkan,, odnosno senzacionalistički napisan ali ipak kratak, s obzirom na veličinu događaja.

Nastavio sam da skupljam mrvice od podataka i stvaram sliku događaja : Avion ,,Brege 19 ,, imao je na prednjem trapu dva točka a na zadnjem delu , ispod repa umesto točka , imao je elastičnu šipku koja kliza po zemlji i služi kao oslonac na sletnu stazu. Prilikom ,,sletanja ,, ona je zakačila za električne vodove na visokim banderama koje su se nalazile sa desne strane ulice i to je znatno ublažilo pad aviona. Neposredno do mesta pada aviona stanovao je Mile Putnik, ne sećam se da li mu je to bio samo nadimak. On mi je ispričao: Da su šezdesetih godina iz Beograda došli otac i sin da vide mesto gde je pao avion. Zapravo, otac je sinu godinama pričao kako je kao mlad leteo i pao sa avionom u Šapcu. Sin je godinama slušao tu očevu priču i dovezao ga u Šabac da se uveri u istinitost njegove priče koju je Mile Putnik potvrdio. U međuvremenu sam saznao da je otac šabačkog avijatičara Nikole Krstića, koga su zvali Zagorac, mislim da je bio učitelj, prodao kuću u Šapcu i preselio se sa porodicom u Beograd nakon sinovljevog ,, SLETANJA,, na šabačke krovove. To mi je bio znak da se iza pada aviona još nešto krije što ja tada nisam znao a možda ni očevidci i da netreba da ,,stavljam tačku,, na taj događaj.

I bio sam u pravu , jer sam jednog zimskog dana osamdesetih godina došao do novih saznanja, prilikom razgovora sa jednom starom Šapčankom čije mi je izlaganje, a posebno ponašanje dalo odgovor na pitanje – žašto je otac Nikole Krstića posle sinovljevog udesa prodao kuću u Šapcu, napustio službu i preselio se u Beograd. Tada sam mislio da je ,,sve rečeno,, i prošle su tri decenije do 6 juna 2007.godine kada sam posetio MUZEJ VAZDUHOPLOVSTVA u Beogradu, porazgovarao sa kustosom muzeja , fotografisao jedan sačuvani avion ,,Brege 19,, i tek tada konačno sklopio redosled slika i događanja koji su uzrokovali pad aviona u Šapcu 1928 godine.

Avion ,,Brege 19,, pao je u Šapcu 1928 godine – ZBOG JEDNE MLADE ŠAPČANKE ! Ali ovde nije kraj ovog istinitog događaja koji liči na filmsku priču, u nastavku ćete saznati nove interesantne detalje i hronologiju događanja iz 1928 godine.

Autor: Dragutin Petrović/Redakcija MZR

Вордпрес › Грешка

Постоји критична грешка на вашем веб месту.

Сазнајте више о отклањању грешака Вордпресу.