Hiljade Poljaka izašli su večeras na ulice Varšave i još 92 grada širom Poljske u odbranu ostatka slobodnih, nezavisnih medija i da spreče pokušaj poljske konzervativne vladajuće stranke Pravo i Pravda da ućutka najveću poljsku nezavisnu televiziju sa nacionalnom frekvencijom TVN i njen informativni kanal TVN24.

Na poziv pokreta građana, Komiteta odbrane demokratije i nekoliko drugih nevladinih organizacija, Poljaci na demonstracijama traže da Sejm poljskog parlamenta odbaci u sredu izmene Zakona o televiziji i radiofoniji po kojima bi više od 49 odsto vlasništva smeo da ima samo kapital iz Evropske unije čime bi američki vlasnik TVN Diskaveri bio prinuđen da proda ili ugasi tu televiziju.

„Jedan od najvažnijih stubova demokratije su slobodni i nezavisni mediji. Vlada Prava i Pravde spremila je amandman čiji cilj je povratak komunističkom uzoru jednoumnih medija, jedine propagandne poruke. To je sistem čiji je cilj da se obezbedi nekažnjivost vlasti“, kazao je na demonstraciji u Varšavi ispred zgrade parlamenta lider poljske opozicione Građanske platforme, bivši poljski premijer Donald Tusk.

Poljske vlasti insistiraju na tome da amandman ima jedino za cilj da spreči da neke od uticajnih medija u Poljskoj preuzme kapital iz neprijateljskih ili autokratskih država, recimo iz Rusije, Kine ili Saudijske Arabije, međutim očigledno je da su izmene uperene isključivo protiv TVN jer je ta televizija koja glasno kritikuje vladu jedina u Poljskoj u vlasništvu kapitala van EU.

Poljska, protest, mediji, zakon o medijima
Foto: Jakub Wlodek/Agencja Gazeta/via REUTERS

Vladi premijera Mateuša Moravjeckog stiglo je upozorenje i od administracije američkog predsednika Džoa Bajdena ali i od američkih senatora i kongresmena, i republikanaca i demokrata, da pokušaj preuzimanja TVN vide kao nastojanje da se ućutka slobodni nezavisni informativni kanal TVN24 i kao napad na krupnu i značajnu američku investiciju.

Peticiju u odbranu TVN i protiv planova orbanizacije poljskih medija potpisalo je 850 poljskih novinara, među njima i glavni i odgovorni urednici šest poljskih redakcija.

Ne samo Poljaci koji su se večeras okupili u više od 90 gradova pod parolom „Slobodni mediji, Slobodni ljudi“, već i većina od 64 odsto građana u anekti za inače provladin tabloid Super ekspres smatra da predložene izmene nisu odbrana medija od ruskog ili kineskog uticaja, kako tvrdi vlada, već pokušaj Jaroslava Kačinjskog i njegove stranke Pravo i Pravda da ućutkaju televiziju koja otkriva neprijatne afere vlasti.

Poljska, protest, mediji, zakon o medijima
Foto: Adam Stepien/Agencja Gazeta/via REUTERS

Čak 70 odsto anketiranih Poljaka želi da se televiziji TVN24 produži licenca koja ističe 26. septembra a nema formalnih razloga da kao do sada automatski ne bude produžena i da televizija TVN sa ostalim svojim kanalima nastavi slobodno da emituje program kao do sada.

Napadu na uticajnu nezavisnu stanicu usprotivio se i manji partner u vladajućoj koaliciji, stranka Dogovor vicepremijera Jaroslava Govina, međutim njen amandman na predlog izmena, kojim bi iz restrikcija vlasništva medija bile izuzete kompanije iz OECD, što bi izuzelo i američkog vlasnika, odbačen je u prvom čitanju.

Poljska, protest, mediji, zakon o medijima
Foto: Roman Bosiacki/Agencja Gazeta/via REUTERS

Premijer Mateuš Moravjecki smenio je danas neočekivano vicepremijera Govina, što znači izlazak stranke iz vlade pošto je ove sedmice Govin postavio Kačinjskom ultimatum da odustane od preuzimanja TVN i odbio povećanje poreza i doprinosa za zdravstveno osiguranje u novom poljskom postpandemijskom planu obnove.

„Za smenjivanje sam saznao iz medija. Upozoravali smo da predlozi Prava i Pravde štete Poljacima. Odlazimo iz vlade dignuta čela, moje smenjivanje je kraj Jedinstvene desnice i raskid vladajuće koalicije“, kazao je večeras smenjeni vicepremijer Govin.

Autor: Beta

POSTAVI ODGOVOR

молимо унесите свој коментар!
овдје унесите своје име