Dan kada nas je napustio „kišni čovek“

0

Na današnji dan 1994. godine poginuo je najpopularniji vozač Formule 1, Brazilac Ajrton Sena, i to nakon što je tokom trke u Imoli, pri brzini od 200 kilometara na čas, udario bolidom u zaštitnu ogradu.

Sena je bio poznat i kao „kišni čovek“, jer je upravo na kiši ostvarivao najveće pobede.

Trijumfovao je u 41 trci, osvojio 65 pol-pozicija, briljirao gde god da je nastupao i kad god da je vozio.

Sena je 1988. godine potpisao ugovor sa Meklarenom, a timski kolega mu je postao Alen Prost. Godinu je obeližio veliko rivalstvo i mnogo incidenata između njih dvojice. Od ukupno 16 trka oni su osvojili 15, ali je šampion prvi put postao Sena.

Sledeće godine taj odnos je prerasao u pravi rat, na stazi i van nje. Te godine šampion je postao Prost, posle čuvenog incidenta na poslednjoj trci u Suzuki.

Prost je 1990. godine prešao u Ferari, ali se rivalstvo nastavilo. I drugi put je na stazi Suzuka u Japanu došlo do odluke o šampionu. Sudarili su se u prvoj krivini, a Sena je osvojio titulu.

Telemetrija je kasnije pokazala da Ajrton Sena tada uopšte nije kočio, a trebalo bi da je to slučaj. Oba vozača su zbog štete na bolidima odustala od trke, što je automatski značilo da je Sena šampion. Kasnije je priznao da se time osvetio Prostu za ono što se dogodilo 1989. godine.

Poznata je, pritom, i beskompromisna Senina izjava da „oni koji se plaše ne treba ni da voze Formulu 1“.

Sena osvaja svoju treću i poslednju šampionsku titulu 1991. godine, a krajem 1993. napušta Meklaren i prelazi u Vilijams, tada tim sa jednim od najboljih bolida.

Ali, vozilo Vilijamsa stiglo je kasno, tek dvadeset dana pred početak sezone i Sena nije imao dovoljno vremena da upozna novi bolid. Žalio se da mu je volan kratak i da mu to pričinjava neudobnost na testovima.

Na trećoj trci, za Veliku nagradu San Marina u Imoli, 1. maja 1994. godine, inženjeri su za njega spremili modifikovanu letvu volana, koja je navodno trebalo da reši problem. Sena je i pred ovu trku osvojio pol-poziciju.

Ipak, zbog pogibije Rolanda Racenbergera dan ranije – osećao je veliki pritisak. Svojoj verenici Adrijani Galisteu rekao je da ne želi da učestvuje na ovoj trci (što za Senu nije bilo karakteristično), ali bio je profesionalac i tako nešto nije mogao da izbegne.

Trku je vodio od starta, snažni bolid Benetona kojim je upravljao Mihael Šumaher, nije uspevao da mu se približi. Međutim, u sedmom krugu, Sena je izleteo sa staze u krivini Tamburelo udarivši u zid brzinom većom od 200 kilometara na čas.

Iako su ekipe hitne pomoći brzo reagovale i helikopterom je prebačen u Bolonju, Seni nije bilo spasa.

Prvog maja 1994. godine, u 9 časova i 16 minuta po lokalnom vremenu, Brazil je izgubio najvećeg idola.

Brazilski televizijski izveštač Roberto Kabrini gledaocima je preneo potresnu vijest uživo iz Bolonje: „Više nema nade. Ajrton Sena je klinički mrtav“.

Tri dana kasnije Brazilci su se oprostili od svog idola u njegovom rodnom San Paolu. Na trideset kilometara dugom putu od aerodroma do gradskog parlamenta bilo je na stotine hiljada, a neki izveštaji navode i milion ljudi.

Sena je 2009. izabran za najboljeg vozač svih vremena, na glasanju u organizaciji čuvenog britanskog lista „Auto-sport“. Izbor je bio tim značajniji što je u njemu učestvovalo 217 nekadašnjih i aktuelnih vozača Formule 1. Sena se našao ispred Šumahera i Huana Manuela Fanđa, dok su na četvrtom i petom mestu bili Prost i Džim Klark, ali je i mimo te ankete, u sećanjima ljubitelja „najbržeg cirkusa na svetu“, bio i ostao na prvom mestu.

Autor: Redakcija MZR

Вордпрес › Грешка

Постоји критична грешка на вашем веб месту.

Сазнајте више о отклањању грешака Вордпресу.